BEN JIJ TEVREDEN OVER JE SLAAPKWALITEIT?

iris

Steeds meer mensen hebben last van chronische vermoeidheid en stress. Vaak gaan deze 2 dan ook samen hand in hand… Het duurt lang voordat je in slaap valt, je ligt te woelen in bed, ’s nachts eruit, piekerend wakker liggen en vervolgens kun je ’s ochtends je bed niet uitkomen als de wekker gaat, niet uitgeslapen. Óf je bent juist altijd veel te vroeg wakker. Herkenbaar? Ruim 63% van de Nederlanders is niet tevreden over hun slaapkwaliteit en misschien jij ook niet.

Toch blijkt uit onderzoek dat weinig mensen maatregelen nemen om er iets aan te doen, terwijl met een aantal kleine aanpassingen al snel verbetering mogelijk is. In dit blog deel ik een aantal tips met je.
Goed slapen is van essentieel belang voor het herstel van je lichaam maar ook gezond voor je hersenen en dit wordt door veel mensen onderschat. Iedereen voelt zich nu eenmaal beter bij voldoende slaap. Je voelt je fit en energiek, kunt beter relativeren, je hebt meer geduld, een betere focus en je resultaten zijn vaak beter. In mijn workshops en trainingen besteed ik hier veel aandacht aan.

Weet je dat een goede nachtrust vaak al overdag begint? Stress is één van de grote boosdoeners. De belangrijkste oorzaak is de wereld waarin we leven, die gaat als een sneltreinvaart en dat kunnen wij als mens helemaal niet bijhouden, ook al denken wij van wel… De afgelopen 100 jaar is onze omgeving sneller getransformeerd dan ooit. Alles moet ook nog eens sneller en ons systeem begrijpt daar helemaal niets van!
En, kom je regelmatig buiten? Beweeg je voldoende? Hoe ziet jouw voedingspatroon eruit? Drink je genoeg water? Hoe zien jouw gedachten eruit en heb je veel zorgen? Weet je hoe je effectief kunt ontspannen? Hoe is jouw sociale omgeving? Is je hormoonhuishouding op orde en hoe is het met je darmflora? Ben je gelukkig? Dit zijn allemaal verschillende oorzaken die jouw nachtrust kunnen verstoren.

Niet iedereen heeft evenveel slaap nodig, dit hangt af van geslacht, leeftijd, gezondheid en hoe actief je overdag bent. Gemiddeld heeft je lichaam tussen de 7-8 uur slaap nodig om zich weer te herstellen. En ja, dat gebeurt ’s nachts. Als jij slaapt zijn jouw hoofd en lichaam keihard aan het werk om alles weer te herstellen van wat je op een dag doet. Nederlanders slapen gemiddeld meer dan 7 uur (7 uur en 12 minuten), ruim voldoende zou je zeggen maar toch is 63% ontevreden over hun slaap en hebben slaapproblemen. En vrouwen slapen minder goed dan mannen. 62% van de Nederlandse vrouwen geven aan een slechte nachtrust te hebben, bij mannen is dit 38%. Op korte termijn is slaap goed voor je geheugen, concentratie en energieniveau. Op lange termijn kan goed slapen het risico op hersenaandoeningen zoals dementie, beroerte en depressie verkleinen.

Hier een aantal tips voor een betere nachtrust:

* Zorg voor een vast slaapritme. Dit betekent iedere avond en ochtend dezelfde tijd naar bed en opstaan. Je systeem went aan dit ritme en dat is gezond.
* Geen beeldschermen voor het slapen (telefoon, tv, tablet etc.) Leg deze ook niet in je slaapkamer.
* Zorg voor een rustige en donkere slaapkamer waar het maximaal 18 graden is.
* Eet 3 uur voordat je gaat slapen niets meer.
* Beweeg overdag voldoende, daardoor slaap je beter.
* Een gezond voedingspatroon is voor alles goed dus ook voor je nachtrust.
* 3 uur voordat je gaat slapen geen koffie of alcohol.
* Zorg overdag voor voldoende daglicht.

Vaak weten we wat we moeten doen om beter te kunnen slapen maar we vinden het moeilijk om bepaalde dingen te laten en af te leren. Dit heeft weer te maken met ons gedragspatroon en daar is nog veel winst te behalen.

Ben jij tevreden over je slaap? Wil je meer energie en je slaap verbeteren?
Of vind je het gewoon interessant meer te weten te komen over het verbeteren van je lifestyle en heb je daar een vraag over? Reageer dan op dit blog, stel je vraag, dan beantwoord ik deze binnen 24 uur.

Vind je een 1-op-1 gesprek fijn? Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Mooie dag! ☀️
Iris

Deel op facebook
Facebook
Deel op linkedin
LinkedIn

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *