5 tips om in balans te komen en te blijven

Uit het artikel in magazine Santé.

BALANS IS KEY, HET IS DE BASIS VAN ALLES. HET IS HET JUISTE EVENWICHT TUSSEN DE BELANGRIJKSTE DINGEN IN HET LEVEN. IRIS SCHEFFERS GEEFT 5 TIPS OM IN BALANS TE KOMEN EN TE BLIJVEN.

Het belangrijkste voor ons als mens, is de balans tussen je brein en je lichaam, daar begint het. Als dat klopt is er heel veel mogelijk. Als jouw brein en lichaam in gezonde balans zijn kunnen ze beter met elkaar communiceren, kunnen we beter omgaan met stress, is er helderheid, overzicht, maken we de juiste keuzes, ontstaat er meer rust, zit je lekker in je vel en is er sprake van balans.

Een goede balans

Een goede balans kun je ontwikkelen, ook al is dat niet altijd makkelijk in onze huidige maatschappij waarin we onder een enorme druk staan en continue stress ervaren. Het leven is voor veel mensen een aaneengesloten hoofdstuk zonder ademteug. We draven maar door in de chaos van alledag en raken de verbinding met elkaar én onszelf kwijt, belanden in een disbalans met alle gevolgen van dien.  Balans is noodzaak voor een gezond en gelukkig leven. Om een disbalans te voorkomen heb ik een aantal tips voor je.

1. Neem op tijd een pitstop

Hoe drukker en chaotischer je leven wordt des te meer je een pitstop nodig hebt. Op hoge snelheid doordraven op de automatische piloot resulteert in kortsluiting en uiteindelijk in uitschakeling. Pitstops zijn rustmomenten die je op tijd voor jezelf moet inlassen. Ze zijn noodzakelijk en zeker niet egoïstisch. Op zo’n moment geef je jezelf de kans weer even adem te halen en te resetten. Tijd om na te denken, contact maken en dat te begrijpen. Leren los te koppelen van de ruis om je heen. Contact maken met je hoofd maar ook met je lichaam. Voelen wat je lichaam nodig heeft, waar het naar vraagt en of jij dat ook kunt geven. Maar ook voelen of je nog op het juiste spoor zit, of je iets wilt veranderen en waar wil je hoofd heen en is dat nodig? Een pitstop geeft je de ruimte en de tijd om je aandacht af te leiden van het drukke dagelijkse leven en je te concentreren op je innerlijke ritme. Een moment om op tijd in te grijpen waar nodig.

2. Yoga

De yogastudio’s schieten als paddenstoelen uit de grond en dat is niet voor niets. Er is nog nooit zoveel behoefte aan yoga geweest als nu. Niet zo gek, veel mensen zijn op zoek naar verandering, minder stress, meer ontspanning, meer balans en voelen dat er meer is dan dit. Er is behoefte aan een andere levenswijze. Yoga is voor iedereen, iedereen die kan ademen kan yoga beoefenen.

Ik ben blij dat het stoffige, zweverige laagje over yoga er inmiddels bijna vanaf is want er zit zo ontzettend veel moois in. Met het beoefenen van yoga kun je zoveel meer bereiken op het gebied van rust, gezondheid en balans. En natuurlijk is het een fysieke inspanning maar yoga heeft enorme effecten op je emotionele en mentale balans. Het zorgt voor positieve invloeden op ons brein en ons lichaam. Yoga brengt lichaam en geest weer in verbinding.

Er zijn ontzettend veel soorten yoga en er is er altijd wel één die bij jou past: Hatha yoga, Power yoga, Ashtanga yoga, Kundalini, yoga, yoga Nidra, Vinyasa yoga, Bikram yoga en Yin yoga zijn een aantal vormen om maar even te noemen. Ga eens op zoek naar welke vorm er bij jou past, zoek een mooie studio bij jou in de buurt, volg een aantal lessen en ervaar wat het met je doet.

3. Mediteer

Mediteren is een manier om in jezelf te keren, het bewustzijn in jezelf ervaren. Het is een techniek om je beter te kunnen concentreren, betere prestaties te verrichten, je emotioneel beter in balans te voelen en bewust te worden van je lichaam. Helderheid in je hoofd en meer ontspannen in je lijf. Meditatie en mindfulness lijken op elkaar omdat het allebei zorgt voor rust en balans. Meditatie is een mentale en spirituele ontspanningstechniek voor geest en waarbij je ook fysiek tot rust komt en bij mindfulness gaat het vooral om ‘singletasken’. Het bewust bezig zijn met één ding en je daarop volledig te concentreren in plaats van je to-do lijstjes door je hoofd te laten gaan.

Het is best een uitdaging om rust, overzicht en balans te vinden en te behouden in ons drukke leven met veel prikkels en de nodige afleidingen. Meditatie is hiervoor een geweldige oplossing. Het is gezond voor je hoofd, je lichaam en je hart, er ontstaat balans. Mediteren kun je overal doen en in elke vorm. Staand, zittend, liggend en zelfs lopend. Zoek de vorm die bij jou past, een paar minuten per dag kunnen er al voor zorgen dat je meer rust en meer balans ervaart.

4. Intuïtie

Tune in op je intuïtie. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan maar oefening baart kunst. Iedereen heeft het maar niet iedereen weet wat het is of waar het zich bevindt. Maar als je er voor openstaat en ernaar durft te luisteren kan er een wereld voor je open gaan. Ik noem intuïtie ook wel dat stemmetje, dat vlammetje in je buik, dat signaal vanuit je ziel waardoor je wordt geraakt. Het is een boodschap die jou iets wilt vertellen, je instinct vraagt om hulp maar je ontwijkt het keer op keer. Je drukt het weg, maakt er geen tijd en ruimte voor vrij totdat je er een keer achter komt dat je ernaar had moeten luisteren.

Doordat we tegenwoordig meer door ons verstand worden geleid in plaats van ons gevoel raken we de verbinding met onze intuïtie kwijt, je merkt wel iets maar je ontwijkt het. Misschien ook wel omdat je ratio je vertelt er geen aandacht aan te geven omdat je anders uit je comfortzone moet stappen en dat vinden we niet fijn! Maar voorbij die comfortzone liggen vaak de mooiste dingen. Dingen die ervoor kunnen zorgen dat je meer rust krijgt en in balans komt. 

5.  Nog een paar praktische tips.

– Laat los wat je teveel energie kost. Wat dient jou niet meer? Wie loopt er voor je voeten? Wat slokt jou op? Besteed aandacht aan deze vragen en ga ermee aan de slag.

– Eet gezond. We weten het allemaal maar nog steeds eten we vaak teveel en bewerkt ongezond voedsel. Kies bewust, kies voor onbewerkt en gezond. Voed je lichaam in plaats van te vullen.

– Drink water. Start de dag met een glas water en drink het vervolgens de hele dag door. Heb je er moeite mee, voeg er dan verse munt, citroen, stukjes aardbei, komkommer of meloen aan toe.

– Slaap voldoende. Zorg voor voldoende nachtrust in een gezonde en comfortabele omgeving en vermijd ruim 2 uur voordat je gaat slapen het kijken op een beeldscherm. 

– Beweeg. Ons lichaam is een bewegingsapparaat, zet het in gang. Ga sporten, neem de trap, pak de fiets, maak een wandeling, doe oefeningen. Elke dag 30  minuten extra aandacht levert al snel resultaat op.

– Ga naar buiten. Gezonde buitenlucht doet wonderen met ons brein. Het maakt je hoofd leeg en het is nog goed voor je lichaam ook. Zoek het strand op of ga het bos in.

– Positief. Verzamel positieve mensen om je heen, ze hebben een fijne energie en positiviteit is besmettelijk. Negatieve mensen zijn net als gif, blijf er vandaan en laat ze niet toe.

– Doe veel leuke dingen, dingen waar je blij van wordt en die je energie geven. Het zit al vaak in hele kleine dingen.

– En het belangrijkste, blijf vooral dicht bij jezelf!

2 gedachtes op “5 tips om in balans te komen en te blijven”

  1. Goed geschreven Iris! Mooi hoe je jouw ervaring wil delen en de mensen wil laten ervaren hoe het ook anders kan.
    Ik ken jou als een zeer gedreven en gepassioneerd docent, en ik ben dan ook heel trots dat jij bij mij in de studio lesgeeft!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *