10 REDENEN OM REGELMATIG GEMBER TE GEBRUIKEN

iris

Deel op facebook
Facebook
Deel op linkedin
LinkedIn
Deel op whatsapp
WhatsApp

GEMBER

Dit wortelstokje mag echt niet in je keuken ontbreken als je weet dat gezonde voeding geneeskrachtig kan zijn. Zorg dat je het altijd in huis hebt, het is redelijk lang houdbaar. Gebruik jij nog geen gember? Lees dan even verder zodat je in ieder geval weet wat deze knol doet met je lichaam!

Gember is tegenwoordig in verschillende vormen te koop, als gemalen kruid maar ook vers, de gemberwortel. Je weet wel, die rare kronkelige wortelachtige stronken. Ze zien er niet uit maar ik ben er dol op! Liters water met verse gember, én kurkuma, zijn de afgelopen jaren al door mijn lichaam gespoeld. Al meer dan 5000 jaar geleden werd gember als medicijn gebruikt voor diverse kwalen die tegenwoordig zelfs nog vaker voorkomen dan voorheen. Gember bevat ook nog eens veel vitaminen en mineralen zoals: B1, B2, B6, Vitamine C, calcium, magnesium, ijzer, zink en ondersteunt allerlei processen in het lichaam. De kracht van gember wordt helaas nog vaak onderschat, wetenschappers noemen gember ook wel “het natuurlijke goud”.

1. Gember ondersteunt je weerstand

Gember bevat hoge concentraties antioxidanten en ondersteunt je weerstand. Bacteriën en virussen houden niet van gember dus houdt het griep en verkoudheid buiten de deur. Heb je toch een verkoudheid te pakken? Gebruik gember en je bent er sneller van hersteld. Lekker in je kruidenthee met een schijfje citroen.

2. Gember helpt tegen misselijkheid

Naast dat gember de leverfunctie stimuleert, vermindert het ook misselijkheid. Door de pittige smaak, vanwege het stofje Gingerol, kun je misselijkheid bestrijden. Doe een klein stukje verse gember in een mok met gekookt water, even laten trekken en neem steeds wat kleine slokjes. Ben je té misselijk? Plak dan een klein schijfje verse gember achter je oor, wedden dat het helpt!

3. Gember is een súper ontstekingsremmer

Veel mensen hebben last van chronische klachten, vaak laaggradige ontstekingen door welvaartziektes als gevolg van stress bijvoorbeeld. Deze ontstekingen voel je meestal niet maar sluimeren in je lichaam rond. Gember is een enorm sterke ontstekingsremmer en kan helpen bij diverse chronische klachten.

4. Afvallen? Gebruik dagelijks gember!

Gember verhoogt de opname van voedingsstoffen uit je darmen optimaal. Fijn om te weten als je altijd maar trek hebt. Verwerk dus wat vaker gember in je maaltijden en in het water wat je drinkt zodat je een verzadigd gevoel krijgt en minder vaak de neiging hebt om te snaaien. Wil je afvallen? Probeer het, misschien helpt het.

5. Gember tegen gewrichtspijn, spierpijn én menstruatiepijn

Gember vermindert spierpijn maar ook menstruatiepijn. Onderzoek heeft laten zien dat bij het elke dag gebruik maken van gember tijdens de menstruatie, de pijn aanzienlijk minder was. Hetzelfde effect als bij het gebruik van Ibuprofen. Wat kies jij?

6. Gember en de invloed op ons brein

Gember heeft een positieve invloed op de hersenfuncties. Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat gember helpt bij het verbeteren van het geheugen en het beschermen van achteruitgang van hersenfuncties zoals dementie en Alzheimer, waarschijnlijk vanwege de ontstekingsremmende eigenschap. Dagelijks gebruik van gember kan je reactiesnelheid, concentratie- en denkvermogen aanzienlijk verbeteren.

7. Opgeblazen buik? Gember helpt!

Gember stimuleert de spijsvertering zodat je voedselinname sneller in je darmen terecht komt. De darmen worden actiever, winderigheid en een opgeblazen gevoel nemen daardoor af.

8. Gember heeft een zuiverende werking

Gember zuivert het lichaam, voert gifstoffen af en stimuleert de doorbloeding. Door de ontstekingsremmende eigenschappen en antioxidanten van gember heeft dit een positieve invloed op de huid.

9. Gember houdt je bloedsuikerspiegel in balans

Gember verhoogt de opname van glucose van je spier- en vetcellen, waardoor je bloedsuikerspiegel en het insulinegehalte in je bloed sneller zal dalen. Is je bloedsuikerspiegel te hoog, dan zit er insuline in je bloed en is het onmogelijk om af te vallen. Gember verbetert de werking van insuline en insulinegevoeligheid.

10. Én…..

Zoveel voordelen van gember, het houdt niet op! Gember helpt bij het verlagen van cholesterol, verbetert de bloedsomloop, is een natuurlijke bloedverdunner, verminderd stijfheid, goed voor je gewrichten, helpt bij migraine en houdt je lichaam lekker warm door de goede doorbloeding.

Bewaaradvies: Gember kan buiten de koelkast bewaard worden maar gerold in een stuk keukenpapier, in een afgesloten vershoudbakje en in de groentelade van de koelkast, blijft de gember ongeveer 3 weken houdbaar. Invriezen kan natuurlijk ook. Schil of rasp de gember, dan blijft het zeker 3 maanden houdbaar.

Wanneer oppassen met gember?

Gember kan het zuur in je gal verhogen. Let dus op als je problemen met je galblaas of galstenen hebt. Gember is ook een natuurlijke bloedverdunner dus pas op als je al bloedverdunners gebruikt. Overleg met je arts of je voortaan gember in plaats van de bloedverdunners mag gebruiken, wellicht vind je lichaam dit veel prettiger

Recept!

Gember kun je op vele manieren gebruiken: In alle warme gerechten, in smoothies, groentesappen, in gezonde snacks zoals het recept van mijn Noorse energieballen op Instagram, in kruidenthee, in gekookt water met verse kurkuma, curry én in soepen zoals deze:

WORTELSOEP MET GEMBER EN KOKOS

Wat heb je nodig:
– 2 grote gele paprika’s
– 2 grote rode uien
– 500 gram wortelen
– 3 stengels bleekselderij
– 3 tenen knoflook
– 400 ml kokosmelk
– 2 eetlepels verse geraspte gember
– handje verse koriander
– mild pepertje of verse zwarte peper
– olijfolie

Navigatie:
Maak alle ingrediënten schoon en snijd deze klein. Gebruik een altijd een ruime soeppan, dat is handig als je een staafmixer gebruikt. Olijfolie in de pan, uien fruiten op laag vuur. Voeg dan de paprika, wortel, gember, bleekselderij, peper en knoflook toe. Daarna de kokosmelk en 750 ml water.

Even laten koken en daarna ongeveer 30 minuten laten pruttelen op een laag vuurtje. De soep blenden met de staafmixer tot de gewenste dikte en als laatste de koriander erover, speltbroodje met roomboter erbij, heerlijk!

Eet smakelijk!

En, heb ik je geïnspireerd, ga je nu meer gember gebruiken? Ik vind het altijd leuk als je een reactie achterlaat. Als je de informatie van dit blog waardevol vindt, laten we dit dan samen verspreiden door het te delen met anderen voor meer energie en meer gezondheid. Deel het met een vriendin, je moeder, zus of collega zodat ook zij lekkerder in hun vel gaan zitten. Dit kan door middel van de social media knoppen hieronder.

Deel op facebook
Facebook
Deel op linkedin
LinkedIn
Deel op whatsapp
WhatsApp

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Iris Scheffers draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches