ASPERGES, DE KONING ONDER DE GROENTES!

iris

Deel op facebook
Facebook
Deel op linkedin
LinkedIn
Deel op whatsapp
WhatsApp

ASPERGES

Ja, ze zijn er weer, verse asperges! En waarom ben ik zo enthousiast over deze groente? Ik ga het je uitleggen. Eigenlijk kun je een asperge vergelijken met een hele jonge wortel die op weg is om een volwassen boom te worden, nog boordevol kracht om te groeien en groot en sterk te worden.

Asperges bevatten een heel bijzonder stofje, glutathion genoemd en wellicht geheel onbekend voor je. Glutathion is enorm krachtig om je immuunsysteem te versterken, je cellen te beschermen en het is een grote hulp bij het afvoeren van afvalstoffen in ons lichaam. Gelukkig is ons lichaam zelf in staat om glutathion aan te maken maar in geval van teveel stress, ongezonde voeding, ontstekingen en ook bij het ouder worden wordt dat een stuk lastiger. Met gezonde voeding en een daarbij behorende gezonde leefstijl kunnen we ons lichaam ondersteunen, het eten van asperges is er één van!

Ook al staan we er niet altijd bij stil, maar dagelijks komen we in contact met enorm veel schadelijke stoffen, ook wel toxische stoffen genoemd. Stoffen in de buitenlucht, de producten waar we onze huid mee reinigen en wat we op onze huid smeren, cosmetica, schoonmaakmiddelen, stoffen in bewerkte voeding en ga zo maar door. Een gezond lichaam is over het algemeen in staat deze stoffen af te voeren maar een beetje hulp kan nooit kwaad en glutathion helpt daarbij. Zie het als het indringen van de zogenaamde xeno-oestrogenen zoals  in BPA plastic (flesjes), medicijnen, anticonceptie, conserveringsmiddelen etc. En wij vrouwen kunnen daar ontzettend veel klachten van ervaren. Om je goed te voelen moet de verhouding tussen de hormonen oestrogeen en progesteron altijd met elkaar in balans zijn. Wordt deze balans verstoord door xeno-oestrogenen en is er meer oestrogeen dan progesteron in het lichaam dan spreken we van oestrogeendominantie en dat leidt tot enorm veel klachten zoals: moeite met afvallen, PMS, moodswings, migraine, opvliegers, pijnlijke borsten en vet wat zich voornamelijk op de billen ontwikkeld. Je lichaam is zich als het ware langzaam aan het vergiftigen. Het mag duidelijk zijn dat je oestrogeendominantie absoluut wil vermijden. Weg met die giftige stoffen! Door het eten van producten die veel glutathion bevatten voorkom je dit. Asperges in alle drie de kleuren: wit, groen en paars! Maar ook bloemkool, boerenkool, broccoli, kurkuma, wortel, knoflook, zoete aardappels, sardientjes, spruitjes, amandelen, paranoten, walnoten, prei, uien, eieren en avocado’s. Door voldoende inname van vitamine C en E kan glutathion langer zijn werk doen in het lichaam.

Glutathion bindt zich aan de giftige stoffen, maar deze zijn helaas alleen in vet oplosbaar. De krachtige eigenschap van glutathion is dat het wél in wateroplosbare stoffen omgezet kan worden. Dat is belangrijk want alleen wateroplosbare stoffen kunnen via je darmen, nieren, gal of lever worden uitgescheiden. Deze omzetting is dus essentieel!

Ook je hersenen hebben veel baat bij glutathion! Je hersenen verbruiken ontzettend veel energie en ook hier zijn dus vrije radicalen actief. Vele onderzoeken hebben aangetoond dat een tekort aan glutathion gerelateerd is aan diverse hersenaandoeningen zoals Dementie, Alzheimer en de ziekte van Parkinson. Glutathion, het mag duidelijk zijn dat deze stof een hoofdrol speelt in de groentefamilie!

Heb je al zin in asperges? Groene asperges zijn mijn favoriet, die vind ik echt het lekkerst en ik eet ze op verschillende manieren. Ik vind ze heerlijk in een frisse salade maar roerbakken met ui, verschillende soorten champignons, paprika, courgette, knoflook en olijfolie is ook een feestje. Samen met een moot wilde zalm en zoete aardappel uit de oven, heerlijk en gezond!

Zet jij ze nu wat vaker op je boodschappenlijstje?

Ik vind het altijd ontzettend leuk als je een reactie achterlaat, dat kan onder dit blog. Als je de informatie van dit blog waardevol vindt, deel het dan gerust met anderen voor meer energie, meer hormoonbalans en meer gezondheid. Deel het met een vriendin, je moeder, zus, collega of de persoon die dit kan gebruiken zodat ook zij lekkerder in hun vel gaan zitten. Dit kan heel simpel door middel van de social media knoppen hieronder.

Deel op facebook
Facebook
Deel op linkedin
LinkedIn
Deel op whatsapp
WhatsApp

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Iris Scheffers draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches