JE MENSTRUATIECYCLUS EN HORMONEN HOE WERKT DAT PRECIES?

iris

Deel op facebook
Facebook
Deel op linkedin
LinkedIn
Deel op whatsapp
WhatsApp

ONS RITME

Onze maan(delijkse) cyclus, hormonen vliegen van links naar rechts, de ene dag zit je lekker in je vel en de andere dag verander je in een hormonale draak met als gevolg dat je jezelf niet meer bent en de bijbehorende emoties niet meer onder controle hebt.

Er zijn dagen dat je boordevol energie zit en je de wereld aan kan maar er zijn ook dagen dat je je uitgeput voelt, super chagrijnig bent en niet die leuke vrouw voor jezelf én voor je omgeving bent. Veel vrouwen ervaren dit, maar er is iets aan te doen, écht.

Als je inzicht krijgt in je eigen cyclus, jouw ritme en de 4 fases begrijpt, dan kun je deze een beetje helpen en ondersteunen. Waarom is iedere fase eigenlijk anders en voel en reageer jij daardoor ook anders? Als je dit weet kun je er beter op anticiperen, makkelijker mee omgaan en snapt je omgeving je ook veel beter. Ik ga je uitleggen hoe het precies werkt.

4 fases

Wist jij dat we in ons leven ongeveer 450 (!!!) keer de maandelijkse menstruatiecyclus doorlopen? Dit is over het algemeen een periode van 28 dagen maar sommige vrouwen hebben een cyclus, minder dan 25 dagen en anderen soms zelfs meer dan 30 dagen. Dat is heel normaal, je bent tenslotte mens. Tijdens onze cyclus ervaren we enorm veel verschillen in ons lichaam, zowel fysiek als mentaal. Dit merk je onder andere aan je energielevel, humeur, daadkracht, concentratie, creativiteit, vrouwelijkheid, libido, voedingsvoorkeur en eetlust, wel of geen behoefte aan mensen om je heen én je mindset. De welbekende pieken en dalen. Die pieken zijn fantastisch, maar die dalen…

De veroorzakers van deze schommelingen zijn de aanwezigheid van een aantal, vooral dominante en zeer actieve hormonen. En dat is goed om te weten want bijna alle systemen in je lichaam worden door hormonen aangestuurd en die hormonen kunnen wij weer een beetje helpen en daarmee de goede kant op sturen. We moeten alleen wel weten hoe dat in elkaar zit. Je lichaam werkt keihard voor jou in iedere fase en als je dat realiseert, kun je nog beter voor je lichaam zorgen, juist op de momenten dat het meer aandacht nodig heeft.

Allereerst wil ik je iets uitleggen over ons ritme. Vrouwen hebben namelijk een heel ander ritme dan mannen. Vanuit de evolutie is bepaald dat mannen een dag-cyclus hebben van 24 uur en vrouwen een maan-cyclus van gemiddeld 28 dagen. Dat betekent dat wij ons iedere dag anders kunnen voelen, dit in tegenstelling tot mannen. Zij zijn bijvoorbeeld het meest productief in de ochtend vanwege de testosteronpiek. Bij vrouwen zijn het fases en dus vaak langer van kracht en afwisselend waarin er pieken en dalen zijn. Deze fases worden ook wel als de 4 seizoenen gezien.

En vooral de dalen, de momenten dat we minder energie hebben, minder gefocust en minder blij zijn, daar willen we wat aan doen. Dat zijn de periodes dat je het liefst onder een dekentje kruipt, lekker op de bank met een kop thee en een grote reep chocola. Herkenbaar? Niks mis mee maar het kan nooit de bedoeling zijn dat ‘jouw maand’ uit 2 topweken bestaat en vervolgens 2 vreselijke weken waarin je je zo slecht en depressief voelt dat je jezelf niet meer herkent en je omgeving ook niet. En ja, dit hoor ik heel veel vrouwen zeggen…

Gelukkig is er iets aan te doen als je weet hoe jouw cyclus verloopt en in welk ritme, het begint met kleine stapjes. Allereerst zou het voor ons veel beter zijn als wij meer met het ritme van de maan zouden meebewegen. Dat is tegenwoordig best een uitdaging omdat we verder van de natuur leven dan ooit en sommigen van ons weten niet eens wanneer het volle maan is! Dat was vroeger wel anders, toen waren we veel meer verbonden met het ritme van de natuur.

Daarnaast eten we teveel ongezonde voeding, hebben we teveel (chronische) stress en wordt het natuurlijke ritme verstoord door het vele kunstlicht. Denk hierbij ook aan blauw licht van computers en telefoons en dan vooral ’s avonds. Door het blauwe licht denkt ons lichaam dat het dag is, ook al is het avond en wordt hiermee de aanmaak van het slaaphormoon melatonine geremd. Probeer dus al te beginnen met het vermijden van blauw licht na 20:00 uur.

Daarnaast komen onze hormonen meer in balans als we meer het natuurlijke dag/nachtritme zouden volgen. Opstaan bij daglicht (in de winter kun je een wake up lamp gebruiken), ’s avonds niet intensief sporten maar yoga of pilates en schermen uit 3 uur voor het slapengaan. Dit natuurlijke dag/nachtritme wordt ook wel het Circadiaanse ritme genoemd.

Hieronder beschrijf ik de 4 fases, seizoenen, met de daarbij behorende tips.
Even simpel gezegd: de maandelijkse cyclus is bedoeld om een zwangerschap mogelijk te maken. De eisprong is halverwege de cyclus en je menstrueert als er geen bevruchting heeft plaatsgevonden. De cyclus start op dag 1 van je menstruatie. Als je je cyclus wilt bijhouden, start dan ook op de eerste dag van je menstruatie, dat is dag 1.

Fase 1. Menstruatie fase

dag 1 tot 5, winter

Dit is de fase waarin het hormoon progesteron het baarmoederslijmvlies afvoert en een niet bevruchte eicel wordt afgestoten, de bloeding.

In deze fase is het belangrijk rustig aan te doen en wat meer aandacht aan jezelf te geven. Vaak zit je in deze periode laag in je energie omdat je hormoonspiegel is gedaald. Je kunt je ook emotioneel of onrustig voelen. Heb je zin om je terug te trekken? Vooral doen! Ook op je werk geen belangrijke dingen inplannen als deze later kunnen. Maak wandelingen in de natuur, geen intensieve sport zoals cardio training. Beweging is belangrijk maar luister vooral naar je lijf. Zorg voor vitamine B en vitamine C en eet vooral groene bladgroente vanwege het ijzergehalte.

Fase 2. Folliculaire fase

Na de menstruatie tot de eisprong, dag 6 tot 10, lente

De fase waar oestrogenen worden geproduceerd in de eierstokken en het baarmoederslijmvlies weer groeit.

In deze fase zit je meestal lekker in je vel. Je hebt veel energie en alles lijkt je makkelijker af te gaan, je kunt voor je gevoel de wereld aan. Vaak is je huid mooi glanzend en je ogen stralen meer. Je bent in deze periode creatief, zit vol goede ideeën, plannen en organiseren gaat je goed af en je hebt zin om leuke dingen te doen. Qua beweging is alles op dit moment goed, mits je maar niet overdrijft. In deze fase kan krachttraining, cardio en HIIT juist erg fijn zijn vanwege de testosteron die een grote rol speelt. Eet altijd zo vers en gezond mogelijk maar áls je dan een keer buiten de 80-20 regel gaat, liever in deze fase dan in de overige fases.

Fase 3. Ovulatie fase

Dagen rondom de eisprong, dag 11 tot 14, zomer

Testosteron stijgt, dus je libido neemt toe. De natuur heeft bepaald dat dit je vruchtbare fase is en zich klaar maakt voor de voortplanting. De rijpe eicel gaat richting de baarmoeder en ‘wacht’ daar op bevruchting. De kans is groot dat je in deze fase dus meer zin in seks hebt.

Rondom de eisprong voelen de meeste vrouwen zich heel prettig. Bomvol energie, zelfvertrouwen, goed gehumeurd, vrouwelijk en sexy. Dit komt door het hoge oestrogeengehalte in combinatie met hoog testosteron. Sta je voor belangrijke zakelijke uitdagingen? Doe het in deze fase, vol zelfvertrouwen. Yoga en pilates, altijd goed maar in deze periode kun je best wel een pittige workout aan! Ga met voeding voor de kruisbloemigen zoals bloemkool, broccoli maar ook asperges. Deze, omdat ze eraan bijdragen om oestrogenen je lichaam makkelijker te verlaten. Minder gluten en koolhydraten, meer vitamine B en magnesium. Dus pure chocolade mag, als het minstens 80% cacao bevat. Ook spinazie, andijvie, avocado, paranoten, hazelnoten en walnoten zitten vol met magnesium.

Fase 4. Luteale fase

Na de eisprong tot de volgende menstruatie, dag 15 tot 28, herfst

Progesteron stijgt in deze fase en is belangrijk voor innesteling van het eitje in de baarmoeder. Is er na de ovulatie een bevruchting, dan ben je zwanger. Vindt er geen bevruchting plaats dan wordt het baarmoederslijmvlies afgestoten en start de menstruatie rond dag 28.

Je krijgt in deze fase meer behoefte om rustig aan te doen, minder te ondernemen en meer thuis te zijn. Ondanks dat je energielevel daalt, is het wel essentieel dat je blijft bewegen. Beweging zorgt voor gelukshormonen, er komt endorfine, serotonine en dopamine vrij en die kun je in deze fase goed gebruiken.

Ook draagt het bij aan een goed humeur. Kies voor lichte workouts, yoga, fietsen en wandelen. Het is belangrijk in deze fase van je cyclus je lever een beetje te helpen. Als oestrogenen niet goed ontgift en afgevoerd kunnen worden en daardoor in je lichaam blijven circuleren, kunnen er klachten ontstaan. Zet dus de 2e helft van je cyclus meer antioxidanten op het menu. Kies voor asperges, in mijn vorige blog kun je lezen hoe gezond deze zijn onder andere door het stofje glutathion.

Maar ook veel andere groente vanwege de vezels die bijdragen aan ontgifting. Omega 3, dus vette vis zoals sardientjes, makreel, wilde zalm of mijn favoriet: zeegroente, algen, spirulina en chlorella. Gezonde vetten helpen PMS klachten tegen te gaan en het voorkomen van negatieve gevoelens. Ook vitamine C in bosvruchten zoals frambozen, blauwe bessen, bramen, bosbessen helpen oestrogenen je lichaam te verlaten.

Natuurlijk is het verstandig om naast je voeding ook supplementen te gebruiken als een gezonde aanvulling. Zelf gebruik ik de producten van Vitaily en ben daar zeer tevreden over.

Ik hoop dat ik je wat meer duidelijkheid heb kunnen geven betreffende onze vrouwelijke cyclus. Weet dat een cyclus voor iedere vrouw anders kan zijn. Bij de een duurt het korter dan 28 dagen en bij de ander langer. Is jouw cyclus heel onregelmatig? Dan is er mogelijk een hormonale disbalans. Probeer het de komende maanden eens bij te houden en schrijf dan per week op wat je ervaringen zijn. Gebruik bovenstaande tips en ervaar wat dit met je doet.

Ik vind het altijd ontzettend leuk als je een reactie achterlaat, dat kan onder dit blog. Als je de informatie van dit blog waardevol vindt, deel het dan gerust met andere vrouwen voor meer energie, meer hormoonbalans en meer gezondheid. Deel het met een vriendin, je moeder, zus, collega of de persoon die dit kan gebruiken zodat ook zij lekkerder in hun vel gaan zitten. Dit kan heel simpel door middel van de social media knoppen hieronder.

Wil jij ook je energielevel naar een hoger niveau brengen en veel beter in je vel zitten dan nu het geval is? Dat kan! Klik hier en ontvang iedere maand gratis fit & vitaal tips met waardevolle informatie, inspiratie, nieuwtjes en af en toe mooie aanbiedingen.

Deel op facebook
Facebook
Deel op linkedin
LinkedIn
Deel op whatsapp
WhatsApp

2 gedachtes op “JE MENSTRUATIECYCLUS EN HORMONEN HOE WERKT DAT PRECIES?”

  1. Hallo Iris,

    Mooie, Inspirerende blog over de 4 fases voor ons vrouwen!
    Brengt weer nog meer helderheid.
    Ik heb meteen ook het “Vitaily” maandpakket van Richard de Leth (Oersterk),
    mijn supplementen waren bijna op, dus goeie timing!
    Blij met je blog, ik heb gedeeld op mijn pagina….woehoe
    Geniet van je dag!

    Met vriendelijke groet,
    Carrie

  2. Hi Carrie,
    Wat een leuke reactie en wat fijn dat ik je hiermee kan inspireren! Dank voor het delen, spread the word!

    Fijn weekend!
    Iris 🌻

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Iris Scheffers draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches